Naujiena

Savaitgalį Vilniaus kino festivalyje – įvyko 12 lietuvių premjerų

  • Kino pavasaris
  • 2016 04 05

Pirmosiomis „Kino pavasario“ dienomis išskirtinis dėmesys skirtas šiuolaikiniam lietuvių kinui. Penktadienį festivalio žiūrovai buvo kviečiami į „Trumpų lietuvių filmų premjeras“, o šeštadienį vyko „Lietuvių filmų vakaras“, „Studentų filmų konkurso“ pristatymas bei „Lietuvių filmų naktis“. Renginiuose dalyvavo ir po pasaulį pasklidę filmų kūrėjai, vienas jų – animacinio filmo „Virsmas“ režisierius, Kanadoje kuriantis lietuvių kilmės australas Nathanas Jurevicius. Programos sudarytojai kviečia nepraleisti progos pamatyti naujausių lietuvių kino juostų ir dalyvauti susitikimuose su režisieriais.

Šių metų festivalyje netrūks puikių lietuvių kino kūrinių programose: „Raimondo Vabalo retrospektyva“, „Lietuvių filmų premjeros“, „Lietuviai svetur“, „Studentų filmų konkursas“. Trys trumpametražiai filmai dalyvaus tarptautiniame „Trumpame konkurse“, o Manto Kvedaravičiaus dokumentinis filmas „Mariupolis“ ir Igno Miškinio vaidybinis darbas „Karalių pamaina“ – varžysis konkursinėje programoje „Baltijos žvilgsnis“.

Penkių trumpametražių filmų premjeros

Filmų kūrėjai ir lietuviško kino gerbėjai penktadienio vakarą praleido žiūrėdami penkis naujai sukurtus trumpametražius filmus iš programos „Lietuvių filmų premjeros“ bei bendraudami su jų autoriais – režisieriais Nathanu Jureviciumi, Jonu Trukanu, Linu Mikuta, Jurgiu Matulevičiumi, Jurgiu Žymančiu ir prodiuserės Jurga Dikčiuvienė, Gabija Siurblytė bei Agnė Adomėne.

Vienas iš pristatytų filmų – bendras Lietuvos ir Kanados kūrybinis darbas animacinis filmas „Virsmas“ („Junction“), kuris pasakoja apie jauniausio genties nario iniciaciją į suaugusių pasaulį. Jos metu veikėjas leidžiasi į spalvingą žygį, turintį apgaubti miestelį pokyčių vėjais. Žymus iliustratorius, grafikas ir šio filmo režisierius Nathanas Jurevicius „Virsmą“ kūrė kartu su broliu Luke Jureviciumi ir lietuviais iš kūrybinės studijos „PetPunk“.

Šiais metais Paryžiaus šiuolaikinio meno centre Pompidou buvo pristatyta vieno garsiausių Lietuvos kino režisierių, gerai žinomo ir už Lietuvos ribų – Šarūno Barto filmų restrospektyva. Pompidou užsakymu, bendradarbiaujant su Arte France Cinéma, renginio proga buvo sukurtas trumpametražis filmas „Šarūnas Bartas: kur aš esu šiandien“ („Sharunas Bartas: Where Am I Now“). Į festivalio „Lietuvių filmų premjeros“ programą įtraukto filmo pristatyti atvyko bendraautoriai – prodiuserė Jurga Dikčiuvienė ir vieni iš penkių režisierių Jurgis Matulevičius bei Jurgis Žymančius. „Režisierius yra žmogus, kurio dėka gimsta filmas. Tad šio filmo režisieriai yra visi, kurie dirbo kartu tam, kad šis filmas atsirastų“, – filmą apibūdino Jurga Dikčiuvienė.

„Kino pavasaryje“ įvyko jau trečio režisieriaus Jono Trukano filmo premjera. Šį kartą buvo pristatyta absurdo komedija apie nuo išnykimo mylimus Vilniaus troleibusus gelbstintį superherojumi – buvusį mechaniką. Anot režisieriaus Jono Trukano, filmą „Žmogus vielabraukis“ („The Trolleybus-Man“) sukurti įkvėpėpamąstymas, jog troleibusai atrodo kaip pasibaigusio laikotarpio simbolis, nesuspėjantys su technologiniais pokyčiais.

Filmo anonsas: https://vimeo.com/153861173

Dokumentinis režisieriaus Lino Mikutos filmas „Pakeleiviai“ („Fellow Travellers“) praėjusiais metais festivalyje pripažintas Geriausiu studentišku filmu. Penktadienį buvo parodytas naujausias režisieriaus darbas – dokumentinis filmas „Šaltos ausys“ („Dead Ears“). Tai pasakojimas apie vienkiemyje gyvenančių skirtingos pasaulėjautos, vienas kito nesuprantančių tėvo ir kurčnebylio sūnaus santykius. Linas Mikuta pristatydamas savo filmą sakė, kad „pas šiuos ypatingus žmones mus atvedė smalsumas pažinti gyvenančiuosius kitaip“.

Filmo anonsas: https://www.youtube.com/watch?v=PPx_y24nZjI

Dviejų režisierių, vyro ir žmonos, lietuvės Utrės ir dano Johano Oettingerių lėlinės animacijos filmas „Nuopolis“ („Downfall“), vaizduodamas paskutinę išdidaus erelio kelionę, pasakoja apie gėrio ir blogio susidūrimą, nuopolio ir pakilimo, nusižeminimo ir pasiaukojimo pusiausvyrą. Filmo prodiuserė Agnė Adomėnė džiaugėsi pirmuoju savo prodiusuotu filmu ir prisipažino, kad filmo gamyba buvo pilna netikėtumų ir iššūkių.

Filmas apie grožį ir trapumą – „Ateljė „Rojaus drabužiai“

Šeštadienį „Lietuvių filmų programos pristatymo vakare“ įvyko režisierės Albinos Griniūtės dokumentinio filmo „Ateljė „Rojaus drabužiai“ („Paradise Gows“) premjera, kurioje dalyvavo gausi filmo kūrybinė komanda: pati režisierė, operatorius Saulius Lukoševičius, kompozitorius Pekka Lehti, atvykęs į festivalį iš Suomijos, prodiuseriai Gajane Kalatshjan ir Vygantas Kirejevas.

Meditatyvus ir lėtas filmas leidžia žiūrovui įsijausti į kitokią Suomijos salyne įsikūrusių gyventojų kasdienybę ir būtį. „Juosta nagrinėja grožio, trapumo ir įvairovės temas. Tik nuvažiavusi į salas, supratau, kad noriu, jog filmas būtų nespalvotas. Norėjau užfiksuoti žiemą, tačiau dvejus metus, galima sakyti, jos nebuvo,“ – sakė režisierė A. Griniūtė. Operatorius S. Lukoševičius premjeros metu papasakojo, kad norint išgauti tokį vizualinį filmo efektą lyg būtum „atsidūręs rojuje“, teko perkonstruoti kamerą, kad ji galėtų fiksuoti infraraudonuosius spindulius. „Ateljė „Rojaus drabužiai“ kūrimas užtruko trejus metus ir per tą laiką visa komanda gyveno skirtingose pasaulio šalyse.

Filmo anonsas:https://vimeo.com/158111990

Šeši lietuvių filmai varžysis studentų konkurse

Programa „Studentiškų filmų konkursas“ pristato pradedančių lietuvių kino kūrėjų, studijuojančių Lietuvos ir užsienio aukštosiose mokyklose, naujus darbus. Šiais metais geriausią programos filmą išrinks nacionalinė žiuri – kino istorikė Lina Kaminskaitė-Jančorienė, operatorius Vladas Naudžius ir režisierė Lina Lužytė. Dalis šios programos filmų autorių gyvena ne Lietuvoje, bet atvyko į festivalį. Jungtinėse Amerikos Valstijose kiną studijuojanti režisierė Gabrielė Urbonaitė prieš trejus metus „Kino pavasaryje“ už trumpametražį filmą „Plaukikė“ atsiėmė žiūrovų simpatijų prizą. Naujame vaidybiniame filme „Namo“ („Back“) 22-ejų metų herojė Ieva grįžta į gimtąjį Vilnių po ketverių Holivude praleistų metų. Per pirmąsias viešnagės valandas mergina bando atgaivinti nutrūkusius ryšius su mama, senais draugais ir pasikeitusiu miestu. G. Urbonaitė džiaugėsi, jog filmo premjera įvyko Vilniuje, kur ir buvo filmuojamas „Namo“.

Režisierė Marija Stonytė nuo vaikystės lankydavosi legendinės lietuvių keliautojos Laimos Armalienės organizuojamuose žygiuose ir sutikusi ją po daugelio metų nusprendė užfiksuoti paskutinę moters rengiamą kelionę – trijų dienų stovyklą Ukmergės rajone su jaunaisiais žygeiviais. Dokumentinis filmas „Kalnai kalnai“ („Mountains to Climb“) klausia, ar įmanomas skirtingų kartų dialogas, ir moko pirmiausia kalnus įveikti savyje.

Į „Studentų filmų konkursą“ pateko keturi debiutiniai jaunų režisierių filmai. Jungtinėje Karalystėje gyvenantis Karolis Andriulis pristatė drąsų vaidybinį filmą „Paradisa“ apie iš naujo santykius su buvusiu vaikinu, seniai matyta mama ir pačiu savimi permąstantį Adamą. „Man labai svarbu, kad filmą rodome mieste, kur aš patyriau daugelį filme užfiksuotų jausmų. Atrodo, jog „Paradisa“ apėjo visą ciklą ir vėl sugrįžo čia“, – kalbėjo K. Andriulis.

Iš Belgijos atvykusi Giedrė Narušytė Boots papasakojo apie jos režisuotą trumpą animacinį filmą „Šalti šaltiniai“ („Cold Springs“) paremtą Hermano Zudermano „Lietuviškomis apysakomis“. Autentiški iš žiemos gniaužtų besivaduojančio pavasario garsai filmui įrašyti Šaltųjų Šaltinių kaime Lietuvoje. Režisierė pridūrė, jog niekada nėra per vėlu mokytis kino.

Šiuo metu Lietuvos muzikos, teatro ir kino akademijoje, trečiame kurse studijuojanti Simona Ročkutė režisavo įtraukiančios atmosferos filmą „Roneta“. Mokslininkas Robertas (Andrius Kaniava) daug metų beviltiškai bando sugauti signalą iš kitos planetos ir netikėtai vieną dieną sutinka paslaptingą moterį. Režisierė žiūrovams pasiūlė perskaityti Vytauto Ažušilio fantastinį romaną „Roneta“, pagal kurią pastatyta ši juosta.

Jungtinėse Amerikos Valstijose filmuotas Irmos Pužakauskaitės filmas „Rytais“ („The Morning After“) nukelia į rytą po Megan vaikino gimtadienio vakarėlio. Mergina bando padėti vakar svaigalų padauginusiai palūžusiai jaunesnei savo sesei Emai. Aiškinantis, kas įvyko vakarėlio metu, Megan sužino tai, kam nebuvo pasirengusi. Renginyje negalėjusi dalyvauti, nes tą pačią dieną savo debiutinį filmą pristatė Los Andžele, režisierė Irma Pužauskaitė perdavė žinutę žiūrovams vildamasi, jog filmas iškels klausimų, į kuriuos jai pačiai buvo vertinga atsakyti.